Weet u het? Ik gelukkig niet.
Weten en niet weten. Telkens als ik me op iets nieuws stort besef ik dat ik het meeste eigenlijk niet weet. En dat terwijl de meeste mensen toch het idee hebben dat zij best veel weten. Hoe meer ik denk te weten, hoe meer ik ontdek níet te weten. En dat vind ik helemaal niet erg. Sterker, dat niet-weten houdt mij nieuwsgierig en in beweging.

Koepelkerk Singel Amsterdam in aquarel en olieverf
Dit besef drong nog eens extra tot mij door toen ik de afgelopen weken weer aan de slag ging met olieverf. Een materiaal waarin ik ben afgestudeerd. Dan zou je toch denken dat ik daar veel van af weet. Eenieder die mijn werk kent weet dat ik bekendsta als aquarellist. Dat vind ik ook een uitstekend materiaal om mee te werken.
Aquarelleren met olieverf, kan dat? Ik wist het niet. Maar ik weet het nu wel! Want vanuit dat niet-weten, vanuit die kinderlijke nieuwsgierigheid, ging ik op zoek. Allereerst naar verdunningsmiddelen. En toen die naar mijn smaak veel te chemisch bleken, ging ik op zoek naar biologische oplossingen als oplosmiddel.
Inmiddels ben ik al aan de slag met verdunde olieverf en werk ik, net als met aquarel, laag over laag op groot doek. Het resultaat hangt inmiddels in de etalage van mijn galerie…

Stripverhaal in Parijs
Na deze filosofische beschouwing concreet nieuws vanuit de studio.
Wie mij ook volgt op sociale media weet dat ik op dit moment werk aan een aantal Bekende Europese Gebouwen. Zo hangt in mijn galerie in Schoonhoven op dit moment een werk te drogen van het Paleis op de Dam, erg actueel in de maand mei. Omdat ik dit schitterende gebouw echt vanuit de juiste hoek in beeld wilde brengen, deed ik iets wat ik nooit eerder heb gedaan.
Ik huurde een kamer (The Executive Dam View Room) in het statige Krasnapolski hotel, de overbuurman van het paleis. En ik ben waanzinnig blij met het eindresultaat. Het schilderij is voor mij namelijk het tastbare bewijs dat ik met het juiste palet, en de nodige aangepaste verdunde olieverf heb gewerkt om het gewenste effect te bereiken.

Kortgeleden nam ik de trein naar Parijs om een aantal Beroemde Gebouwen te bekijken. Op het station huurde ik een fiets en maakte ik een rondje langs Het Louvre, de Arc de Triomphe en de Notre Dame. Let er eens op als u in de lichtstad bent: de gevel van de Notre Dame is gewoon een stripverhaal, wat een verhalen spelen zich er wel niet af! Het was een intensieve eendaagse studie. En ook deze drie meesterwerken zal ik in olieverf gaan vangen.
Want wat ik heb gemerkt tijdens het werk aan het Paleis op de Dam, is dat de diepere kleur van olieverf zich uitstekend leent voor het schilderen van gebouwen. Onder meer omdat je hierdoor betere contrasten kunt aanbrengen.
In de volgende nieuwsbrief vertel ik welke verrassende klus de aanleiding is geweest om met olieverf in de weer te gaan…
Galerie geopend iedere zaterdag 13:30 – 17:30
Dam 2 Schoonhoven (parkeren gratis)



